Čo vidieť v Paríži s deťmi? Tipy a rady na výlet do Paríža s deťmi 3-8 rokov.

7592

Pamiatky v Paríži a ich návšteva s deťmi

Naša rodina žije v Paríži už 4-tý rok a preto tento stručný sprievodca Parížom s deťmi je súhrnom nielen mojich myšlienok ale i odporúčaní mojich detí.

Pre čítajúce deti som pripravila interaktívnu knihu DETSKÝ SPRIEVODCA PARÍŽOM a pre tie menšie, som vám spísala zoznam najzaujímavejších miest, ktoré som pre jednoduchosť rozdelila na dni.

Pri návšteve Paríža si už len niektorý vyberte a užívajte si Paríž aj s menšími deťmi.

4 DNI V PARÍŽI – ITINERÁR pre návštevu Paríža S DEŤMI

1. DEŇ V PARÍŽI: Eiffelova veža + Aquarium de Paris + výlet loďou

Eiffelova veža

Pri prvej návšteve Paríža je Eiffelova veža neodmysliteľnou súčasťou každého výletu. Základom krásneho zážitku bez čakania je objednanie si lístkov popredu.

Lístky kupujeme na oficiálnej stránke. Žiaden iný predajca nedokáže ponúknuť ani lepšiu cenu ani prednostný vstup – to je len marketing. Vždy len tu: ONLINE NAKUP LISTKA NA EIFFELOVKU.

Eiffelova veža – zaujímavosti

Príchod od Trocadéra za super fotkou

K Eiffelovej veži prichádzame zo strany od Trocadéra (metro Trocadéro linka číslo 6 a 9). Prečo? Pretože toto vyvýšené miesto je najvhodnejšie pre krásnu fotku s Eiffelovkou a preto, že deti sú na začiatku výletu ešte čerstvé a usmiate.

Aquarium de Paris

Hneď ako je fotograf výletu spokojný, otočíme sa vľavo a začneme deň v Auqarium de Paris priamo v parku Jardins du Trocadéro. Prečo? Pretože deti podmorské hlbiny jednoducho milujú!

Akvárium neponúka nič ohromujúce, v pláne dňa je len preto, lebo sme pri Eiffelovke s deťmi. Akvárium je menšie a prejdeme ho pomerne rýchlo, čím nám ostáva čas aj sily na ďalšie aktivity. Lístky sa dajú zakúpiť pohodlne na mieste.

Adresa: Aquarium de Paris, 5 Avenue Albert de Mun, 75016 Paris

Palacinky a kolotoč

Od Trokadéra pokračujeme dole ku Seine. Po prejdení mostu Pont d’Iéna sa pristavíme vpravo pri stánku s rýchlym občerstvením vedľa typického francúzskeho kolotoča. Prečo? Deti už vyhladli a keďže nechceme strácať čas v reštaurácii, tak palacinky v tomto stánku sú natoľko veľké, že nahradia i malý obed. Ponúkajú ich na sladký i slaný spôsob.

Kým jeden rodič nakupuje palacinky, druhý sa zabáva na kolotoči s deťmi. Tieto historické kolotoče sú pre Francúzsko naozaj typické a bola by škoda nevyskúšať. Ak vás zaujíma ich história hovorím o tom v tomto videu HISTÓRIA PARÍŽSKYCH KOLOTOČOV.

Eiffel tower

Vstup na Eiffelovku

Pred vstupom do zóny pod Eiffelovkou, nás ešte čaká bezpečnostná kontrola.  Svoj príchod sme preto naplánovali 30 minút skôr, než je naša časenka na výstup hore do veže.

Začali sme výhľadom úplne hore na treťom poschodí a postupne sme sa presunuli do nižších zaujímavejších častí. Ako spoznávať Eiffelovku som už písala v staršom článku:  EIFFELOVA VEŽA – TAJOMSTVÁ POSCHODÍ.

Loďkou po Seine

Deň sme ukončili plavbou loďou po Seine. Mnohé lode začínajú svoju trasu priamo pri Seine pod Eiffelovou vežou a preto sme sa opäť vôbec nenachodili.

Z lode sme obdivovali najzaujímavejšie atrakcie Paríža ako múzeum Orsay, múzeum Louvre a katedrálu Notre Dame. Nezabudli sme si všimnúť ani most Point de l’Alma so sochou Zuáva, ktorého nohy bývajú pri povodniach úplne zatopené ale aj najhonosnejší most Point Alexandre III., ktorého časti sa trbliecu ako zo zlata.

Siena

ODPORÚČANIE: Počas tohto dňa odporúčam pribaliť teplejšie oblečenie, prípadne deťom i čiapky. Výlet loďou ale i výstup na Eiffelovu vežu býva počas chladnejších dní často prevádzaní nepríjemným vetríkom.

2. DEŇ V PARÍŽI: Čo určite navštíviť v Paríži? Mnohí odporúčajú baziliku Sacre Coure.

Áno bazilika je úžasná, ale my sme chceli pocítiť chuť naozajstného Paríža z filmov, preto sme išli ku bazilike Sacre Coure cez uličky po Montmartri.

Keďže moja najmenšia výletníčka veľa neprejde, vybrala som trasu, ktorá je zvládnuteľná aj s kočíkom. Pri jej plánovaní som sa vyhla všetkým schodom plus navyše som ju doplnila o najzaujímavejšie miesta pre objavovanie s deťmi.

Plán cesty po Montmartre (vhodný aj pre kočík) až k bazilike Sacre Coure.

Montmartre alebo aj Hora mučeníkov bola v minulosti miestom veterných mlynov a viníc, miestom umenia, kde tvoril Picasso, Vincent van Gogh či Auguste Renoir ale i miestom mnohých tančiarní a zábavy. My “dospeláci” sme si tu vychutnali silu tohto čarovného miesta a deti sa prešli po čerstvom vzduchu, vybláznili na ihriskách a pri hľadaní rôznych zaujímavostí.

I. Metro Abbesses (tu začína umenie i krása histórie)

Z nášho bytu sme sa vybrali priamo na metro stanicu Abbesses, ktorá je priamo pod Montmartrom. Je to najhlbšia metro stanica v Paríži vďaka čomu má aj výťah, ktorým sme sa pohodlne i s kočíkom dostali hore na ulicu.

Pre nekočíkových odporúčam výstup po schodoch, ktoré sú lemované nádhernými maľbami umelcov z Montmartre.

Metro Abbesses v Paríži

II. Vstupná brána metra Abbesses

Po vyjdení z metra sme sa nezabudli pohľadom pokochať na vstupnej bráne do metra. Je to jeden z posledných originálov, ktorý bol navrhnutý ešte architektom Hectorom Guimardom.

Metro v Paríži

Ide o secestný štýl opierajúci o prírodné línie ako stromy, kvety a pod. S deťmi sme si zahrali hru, pri ktorej sme na tomto skvoste hľadali symboly prírody.

III. Múr lásky – Le mur des je t’aime

Hneď za metrom sme prešli k neďalekému parčíku.

Deti sa tu na chvíľku zahrali na malom ihrisku a my sme si zatiaľ urobili romantickú fotku pred múrom lásky. Francúzsky hudobník Frederic Baron tu nechal v 311 jazykoch napísať vyznanie „ľúbim ťa“. Áno, je tu i v slovenčine – nájdete ho aj vy?

Les mur des je t’aime

IV. Čas na kávu a croissant

Uličky na Montmartre sú lemované mnohými kaviarničkami a pekárňami (boulangeries). Je pol jedenástej, ideálny čas na posilnenie sa pred prechádzkou, ktorá nás dnes čaká.

V. Posledné veterné mlyny na Montmartre. Le Moulin Radet a Le Mouline de la Gallette.

Naša cesta ďalej vedie k posledným zachovaným mlynom na Montmartri. Najznámejší sa nachádza na ulici rue Lepic 83 a ten prvý sme stretli ešte niekoľko desiatok metrov skôr.

Le Mouline de la Gallette

Bolo ich 15 a ostali len posledné dva mlyny. Najprv slúžili na mletie raže, z ktorej sa robili ražné placky a ktoré sa predávali s pohárom mlieka (Galette i= placka). Neskôr mlieko nahradilo víno a mlyny sa zmenili na vychýrené tanečné sály. Tieto dva patrili medzi tie najžiadanejšie.

Pri prechádzke po rue Lepic som oznámila deťom, že hľadáme mlyny ako z rozprávky „Princezná ze mlejna“ a išlo sa na to.

Ten prvý Le Moulin Radet sme skoro prehliadli, pretože sa majestátne vypína vyššie na kopci na jednom z rozľahlých pozemkov. Ešte, že ma mali v skupinke 🙂 Po fotke mlynu, sme sa mu otočili úplne chrbtom a vychutnali si jeden z najzaujímavejších pohľadov na Paríž ponad ulicu rue Tholozé.

Le Moulin Radet

Pár desiatok metrov ďalej obidve deti bez problémov našli druhý mlyn Le Mouline de la Gallette. Dnes je z neho vychýrená reštaurácia, ktorú navštevujú najmä turisti alebo štamgasti. (Už som v nej raz bola, ale bez detí. Preto vám odporúčam stôl na terase vzadu priamo pod mlynom. Čistá romantika!)

VI. Pokračujeme k Le Passe-Muraille na Place-Marcel Aymé

Hneď pri mlyne sme odbočili na ulicu rue Girardon a neďaleko odtiaľ vpravo na malom námestí sme prišli k mužovi, ktorý tu prechádza múrom.

Le Passe Muraille

Viaže sa k nemu vtipný príbeh lásky na Montmartre. Video ti ho stručne rozpovie.

VII. Ihrisko za sochou svätého Denisa

Deti začínali frflať na pešiu prechádzku a preto bol čas na vybláznenie sa na ihrisku. Jeho nájdenie som deťom podmienila pátraním po mužovi bez hlavy, myslím tým pravdaže sochu takéhoto muža.

Vrátili sme sa späť na rue Girardon a našim smerom sme po pár metroch vľavo objavili vstup do Square Suzanne-Buisson – tu začalo hlavné pátranie detí.

Áno, hneď ho našli! Už z diaľky na nás hľadel muž bez hlavy. Ide o patróna Paríža, svätého Denisa, ktorý bol prvý francúzskym biskupom.

Legenda hovorí, že potom ako mu odsekli hlavu, si ju zodvihol a prešiel z Montmartru celých 6 km až na sever dnešného Paríža, kde ju položil do rúk rímskej ženy. Na tom mieste dnes stojí bazilika Svätého Denisa. Hneď za sochou deti objavili vytúžené ihrisko.

Ak by boli vaše deti už unavené odporúčam sa vrátiť spať pár metrov k „mužovi v stene“ a popri ňom a Place Marcel Aymé pokračovať ulicou rue Norvis až k Sacre Coure. My sme však ešte vládali a preto sme pokračovali v objavovaní jednej z najmalebnejších ulíc na Montmartre.

VIII. Buste de Dalida a ružový dom La Maison Rose

Z ihriska sa vraciame na ulicu rue Girardon a pokračujeme ďalej k Place de Dalida. Na malom námestíčku vidíme bustu krásnej speváčky Dadidy. Nebola to obyčajná speváčka, pretože ona vedela spievať až v 10-tich jazykoch. Moje multijazyčné dcéry, hneď rátali, koľko jazykov sa musia ešte doučiť :-).

Busta speváčky Dadida

Pri buste s hlavou Dadidy odbáčame doprava hore na jednu z najmalebnejších ulíc v Paríži, na ulicu rue de l’Abreuvoir. Na jej konci stojí nádherný Ružový Dom, ktorý je opäť vďaka svojej polohe, kráse a histórii jedným z najfotografovanejších miest v uličkách na Montmartre.

La Maison Rose – Montmartre

Plynie čas obeda a smerom k námestiu umelcov Place du tertre a k Sacre Coure sme odbočili k mojej obľúbenej reštaurácii Le Poulbot.

Vedia tu po anglicky a deťom bez problémov pripravia kuracie nugetky. Ako predkrm si vyberáme francúzske slimáky a „paštétu“ foie gras. Máme šťastie, lebo dnes je sú súčasťou ponúkaného denného menu (de plat du jour), ktoré je v prijateľnej cene a je výborné.

Reštaurácia Poulbot v Paríži

Toto je miesto, od ktorého sa ulice stále viac zapĺňali turistami a my sme sa pomedzi nich pomalinky predierali až k bazilike Sacre Coure. Kým tieto masy turistov sa k nej väčšinou vyšplhali po schodoch zdola od metra Anvers, my sme prežili krásne dopoludnie v uličkách na Montmatre.

IX. Bazilika Sacre Coure

Pár infošiek pre tých, ktorí sem prídu po prvý krát. Vstup do baziliky je zdarma. Fotiť sa v nej nesmie a deti musia byť tichučko, inak vás budú napomínať. Napriek tomu do baziliky určite nakuknite, toto miesto má svoje čaro, ktoré sa oplatí vidieť.

Pre podobne zdatných ako sme my, s ľahkým skladným kočíkom, ktorým nevadí ďalších 300 schodov odporúčam zažiť druhý najvyšší výhľad na Paríži z hornej kupoly baziliky. Vstupné je 6 Eur a vstup sa nachádza na pravej dolnej strane baziliky.

Sacre Coeure

3. ODDYCHOVÝ DEŇ V PARÍŽI

Ak ste v Paríži s deťmi, jeden deň by mal by patriť len im. Z ponuky všetkých parkov vyberám dva, ktoré sú podľa mňa najvhodnejšie pre návštevu s deťmi.

DEŇ V LUXEMBURSKÝCH ZÁHRADÁCH – Le jardin du Luxembourg

Kľudné prechádzky pod stromami, cestičky vydláždené umeleckými sochami ale aj púšťanie malých historických lodičiek, či platené ohradené detské ihrisko – to ponúka Luxemburská záhrada.

Čo vás v nich s deťmi čaká, som spísala v článku LUXEMBURSKÁ ZÁHRADA.

DEŇ: Zábavný park v Paríži – Jardin d’Acclimatation

V prípade, že chcete deťom dopriať viac adrenalínu a zábavy a Disneyland tento rok nie je v pláne, tak ich zoberte do zábavného parku Jardin d’Acclimatation.

Jardin D’Acclamatation

Jardin d’Acclimatation sa oplatí navštíviť najmä s deťmi od výšky 100 cm. My sem chodíme pomerne často sami ale i s návštevami.

Zábavný park Jardin d’Acclimatation sa nachádza v Buloňskom lesíku a otvoril ho ešte Napoleon III. Vstupné do parku je na Paríž naozaj symbolické a to 5 Euro za osobu. Čo všetko tu nájdete?

Lunaparkové atrakcie pre deti

V parku sú rôzne atrakcie rozdelené podľa výšky. Ide o rýchlodráhy, kolotoče, reťazovky, trampolíny ale nájdete tu i mini-riečku s mini-lodičkami ako i jazero s loďkami. Tieto lunaparkové atrakcie sú spoplatnené sumou 2,50 Euro, preto hneď pri vstupe sa oplatí zakúpiť balíček 15-tich alebo 25-tich lístkov.

Zvieratá v parku

V strede parku sa nachádzajú  obrovské klietky s vtákmi a na iných miestach v parku zase hospodárske zvieratá v mini-farmách. Po parku sa navyše voľne prechádzajú rôzne vtáky medzi ktoré patrí aj nádherný páv.

Jardin D’Acclamatation

Fontány na schladenie a ihriská na vybláznenie

Obľúbenou letnou zábavou v parku je naháňanie sa v striekajúcich fontánach, ktoré navyše príjemne osviežia. V zadnej časti parku je zase k dispozícii množstvo  ihrísk, detské bludisko, piesková časť s malými bagrami a séria hojdačiek.

Občerstvenie

V parku je niekoľko reštaurácii a množstvo stánkov s občerstvením. Na môj vkus sú ceny zbytočne vysoké :-(. Ľudia sem s deťmi radi chodia (nielen kvôli cenám v stánkom) na pikniky, k čo mu je prispôsobená aj ľavá časť parku.

Na záver by som spomenula architektonicky unikátnu budovu Fondation Louis Vuitton (fondasion Lvi Vuiton) v ktorej sídli galéria moderného umenia a využíva sa i pre ďalšie kultúrne a spoločenské akcie. Vstup do galérie je spoplatnený osobitne.

Do parku odporúčam ísť hneď ráno po otvorení. Parížania radi spia a preto sa začne plniť až okolo druhej poobede. Ak môžete vyhnite sa víkendu, pretože tento park je Parížanmi naozaj obľúbený.

Adresa parku: Jardin d’Acclimatation, Bois de Boulogne, Route de la Porte Dauphine à la Porte des Sablons, 75116 Paris

4. PREMENLIVÉ POČASIE V PARÍŽI: Čo robiť v Paríži s deťmi keď prší?

Daždivé počasie v Paríži je veľmi častým javom od jesene až do jari.

Kam ísť s deťmi keď prší? Jednoznačne do múzeí! Väčšinu menších detí však nebavia umelecké diela v múzeách ako sú Louvre či Orsay. Zoberte ich preto do múzea vedy a techniky alebo do prírodopiseckého múzea a múzea medzi kostry dinosaurov a iných zvierat.

DEŇ V PARÍŽI: Grande Galerie de l’Evolution + Muséum national d’histoire naturelle + ZOO

Prírodopisecké múzeum – Grande Galerie de l’Evolution

V múzeu sú vystavené zbierky dokumentujúce zoologickú a botanickú evolúciu. Výstavná plocha je rozdelená na niekoľko poschodí podľa témy.

Na prvom poschodí nájdete to najzaujímavejšie: obrovský „karavan“ zvierat africkej savany. Vedie ho slon, za ním nasledujú cicavce a dravce. Na prízemí vás najprv uvítajú dve kostry veľrýb a hneď za ňou obrovská chobotnica so svojimi chápadlami.

Výstava pokračuje zvieratami korálových útesov ale i tie čo žijú v blízkosti oceána a morí.  Horné balkóny vás oboznámia s rozmanitosťou rôznych druhov živých organizmov až po zvieratá zvierat.

Poslednou vytvorenou časťou výstavy je o vplyve človeka na prírodu. Zaujímavá je aj detská galéria s interaktívnymi náučnými exponátmi avšak na vstup do nej si musíte občas znova vystáť radu.

Kúsoček od prvého múzea môžete pokračovať hneď v ďalšom múzeu, ktoré je pre zmenu plné kostier.

Muséum national d’histoire naturelle

Múzeum sa je v obrovskej presklenenej budove, kde sa môžete pozrieť do ďalekej minulosti. Paleontologická galéria vás prevedie kráľovstvom kostier.

Ide o kostry najrozličnejších zvierat ako vtákov, plazov, veľrýb, cicavcov a dokonca aj človeka. Tu si môžete porovnávať veľkosti, tvary a spôsoby pohybu od tých najmenších až po tých najväčších živých tvorov, ktoré kedy žili na zemi.

Asi najpôsobivejšie sú kostry dinosaurov a mamutov, ktoré nás ľudí, navždy predstihli svojou veľkosťou ale aj vekom.

Obidve spomínané múzeá sa nachádzajú  v parku Jardin des Plantes v Paríži, súčasťou ktorej je i malá ZOO aj skleníky plné vzácnych rastlín. Celý článok nájdete po kliknutí na JARDIN DES PLANTES

Lístky do múzeí odporúčam objednať popredu vopred. Nie je to nevyhnutné ale sú dni, kedy je rada na lístky naozaj dlhá. Pre nákup lítkov klikni na ONLINE LISTKY PRE MÚZEÁ V JARDIN DES PLANTES

DEŇ V PARÍŽI: La Cité des sciences et de l’industrie

Múzeum vedy v Paríži je najväčšie vedecké múzeum v Európe, založené v roku 1989. Slúži na rozvíjanie znalostí o vede a technike nielen dospelých ale najmä mládeže a detí.

Prejsť všetky jeho vedecké miestnosti je pre deti veľmi únavné. Čo ich však určite bude baviť je interaktívna  detská výstava, kde si samé deti skúšajú jednotlivé zákonitosti fyziky, matematiky či prírodných zákonitostí.

Interaktívne miestnosti pre deti sú rozdelené podľa veku. Pre deti od 2 do 7 rokov (Cité des enfants 2-7 ans) alebo deti od 5 do 12 rokov (Cité des enfants 5-12 ans). Medzi miestnosťami nie je možné prechádzať, pre každú z nich platí osobitná vstupenka s presne časom pre vstup.

Svoju návštevu tejto interaktívnej časti však musíte plánovať dopredu. Miestnosti sú kapacitne obmedzené a záujem obrovský, preto je tu potrebná vstupenka, ktorá sa vydáva na konkrétny čas. Na nákup klikni na ONLINE NÁKUP LÍSTKOV DO SCIENCE

Neuveriteľným zážitkom je aj návšteva Planetária. Jeho projekcia patrí určite k tým najzaujímavejším aké som kedy v podobných planetáriách vo veľkomestách Európy zažila. Vstupenka sa objednáva na čas, preto opäť odporúčam nákup online vopred.

V najväčšej časti Explora, ktorá je rozdelená podľa tematických celkov môžete objavovať zákonitosti matematiky, energie, vesmíru, zvuku, energie, biológie a mnohého iného. Tieto priestory už odporúčam skôr pre väčšie deti.

Nielen múzeum ale i jeho okolie ponúka veľa zážitkov. Priamo v areály za múzeom sa nachádza La Géode.

La Géode

Obrovská geodetická kopula s panoramatickým kinom v jeho vnútri. V tomto veľkolepom priestore sa premietajú 3D filmy, ktoré jednoduchým a zábavným spôsobom vysvetľujú veci súvisiace s geológiou, paleontológiou, astronómiou, ochranou životného prostredia a  históriou.

IXMAX je vhodný skôr pre školákov a stredoškolákov. Lístky je potrebné objednať popredu. ONLINE NÁKUP LÍSTKOV DO GEODE

Nedá mi nespomenúť ešte jednu kuriozitu, ktorá sa tu skrýva. Je ňou ponorka Argonaute S636 z roku 1957.

Naozajstná ponorka, ktorú v minulosti používali vo francúzskom námorníctve. Je vybavená dokonca i torpédami. Do ponorky je možné vojsť a prejsť sa v jeho úzkych útrobách plných káblov a zaujímavých prístrojov.

Adresa: La Cité des sciences et de l’industrie, 30 Avenue Corentin Cariou, 75019 Paris

Záver

Ak si výlet do Paríža plánujete s deťmi rôzneho veku, tak školákom určie odporúčam zakúpiť prvý slovenský interaktívny detský turistický sprievodca Parížom .

Knižka malým cestovateľom jednotlivé miesta nielen priblíži v jednoduchých a pre deti zrozumiteľnejších textoch ale je doplnená i zaujímavými a odskúšanými trasami i zábavnými detskými úlohami.

Detský sprievodca Parížom

Slovenská rodina v Paríži vám praje krásne chvíle pri poznávaní tohto zaujímavého mesta.

Ak ešte máte otázky k výletu s deťmi do Paríža, neváhajte ma kontaktovať. S tým čo viem poradíme a to čo neviem vám rada zistím.